Wednesday, March 23, 2016

Destinasi Terakhir.


Salam Rabu.



Ini gambar dua minggu yang lepas sebelum cuti sekolah.

First time bawa Aliya datang sini.

Bila kereta membelok masuk ke tanah perkuburan muka dia dah macam cuak. Dia tahu kalau orang dah mati akan 'sleep' kat sini.
Terus dia tanya "Mama, kenapa bawa Aliya datang sini?"

Saya jawab, "Aliya dah pandai baca al Fatihah kan? So, Aliya baca dan hadiahkan pada semua orang yang dah 'sleep' kat sini". Dia angguk tapi mata dah berkaca.

Lepas baca surah fatihah saya cakap one day mama pun akan 'sleep' kat sini juga. Terus dia peluk dan menangis cakap "Aliya sayang mama...." (Saya pun turut sedih juga)

Bila tengok kubur ni rasa diri kita ni pun bila-bila boleh pergi. Tapi tak tahu bila, dimana dan bagaimana. Bekalan kita pun sama. Tak tahu banyak mana. Ada waktu ketika saya rasa saya bekerja macam orang nak gila. Penat dan letih yang teramat. Sibuk sangat dengan urusan dunia. Makan tak menentu dan solat pun kadangkala di hujung waktu. Mental dan fizikal penat. So datang sini duduk fikir dan tenangkan hati sekejap. It really heal my soul.

Tanah perkuburan kat sini cantik dan memang setiap hari ada yang datang menziarahi ahli keluarga yang telah pergi. Takde pokok-pokok besar dan berakar macam tali-tali tu. Yang itu memang scary. Saya pun takut.huhuu....

Lepas bawa Aliya datang sini, dia terus berubah jadi baik pulak.
Sebelum ni biasalah budak-budak memang suka buat perangai.
Sekarang ni dia jadi tersangat baik, tersangat rajin, setiap hari cakap sayang mama, terus dengar cakap dan tak membantah atau memberontak.
hehehe...bagus juga bawa dia datang ke kubur.
So lepasni boleh lah jadikan rutin bulanan bawa dia datang ke sini lagi sambil sama-sama hadiahkan surah al fatihah pada yang dah pergi.

No comments:

Post a Comment